Udnyt jeres digitale potentiale

Der er mange solide gevinster at hente for de virksomheder, der endnu ikke har tænkt digitalisering ind i den daglige drift. En af TDC Erhvervs digitale eksperter giver forretningsnære råd til, hvordan små og mellemstore virksomheder kommer i gang med at optimere forretningen på det digitale område.

Der kan være langt fra Skive til Silicon Valley, og for mange virksomheder med få ansatte virker digitalisering som en svær og uoverkommelig opgave. Ifølge Danmarks Statistik har 10 procent af de danske virksomheder en meget høj digitaliseringsgrad, mens hele 58 procent har en lav eller meget lav digitaliseringsgrad. 

Tal fra Erhvervsministeriet viser også, at de mindre danske virksomheder er mindre digitale end de store danske virksomheder. Godt halvdelen af virksomhederne med mere end 250 ansatte har en høj digitaliseringsgrad, mens det kun gælder for under 20 procent af virksomhederne med 10-19 ansatte.  

Digital ekspert: Digitalisering er for alle

Ifølge Digital Business Tribes Lead, Nemanja Petrasinovic, fra TDC Erhverv kan tallene sagtens ændres:

– Det er en myte, at digital transformation kun er for større virksomheder. Det favner alle, lille som stor virksomhed. Virksomhederne, som ikke på nuværende tidspunkt investerer i digitalisering, har stadigvæk mulighed for at komme hurtigt og effektivt ud af starthullerne, fortæller Nemanja Petrasinovic.

Øget produktivitet og lønsomhed

Digitaliseringen fører flere fordele med sig. De digitale virksomheder har nemlig i gennemsnit over 20 procent højere arbejdsproduktivitet end de mindst digitale virksomheder. Det svarer til, at medarbejderen i en højt digitaliseret virksomhed bidrager med knap 135.000 kroner mere end medarbejderen i en lavt digitaliseret virksomhed, viser beregninger fra Erhvervsministeriet.

Nemanja foreslår, at virksomhedsledere i danske SMV’er i højere grad bør tænke i digital optimering frem for digital transformation:

– Vi skal væk fra at betragte digital transformation som en større investering, der sker fra dag til anden. I stedet bør man se innovation som en løbende proces med trinvise ændringer. De virksomheder som får succes med digital transformation er dem, som tager ét skridt ad gangen, fremfor at lave en forkromet digitaliseringsstrategi. Virksomheder med få ansatte behøver ikke være bange for digitalisering. De kan løbende forbedre sig ved at optimere på de lavest hængende frugter såsom at fjerne manuelle processer, Nemanja Petrasinovic.

Dansk VVS-grossist ruster sig mod Amazon

Som i de fleste brancher handler salg af toiletter, rør og ventiler primært om pris. Så hvordan ruster man sig til konkurrencen fra store globale muskelvirksomheder som Amazon i et marked, hvor pris traditionelt set har været tungen på vægtskålen? 

Hos Brødrene Dahl er arbejdet med at udvikle nye, digitale services til kunderne i fuld gang. Det kulminerede, da VVS-grossisten gik i luften med deres nye hjemmeside BD.dk i 2017, og sidenhen har de fået dataværktøjet ePlan, så kunderne kan få anbefalinger til ændrede købsmønstre og leveringsmetoder. I 2018 vandt Brødrene Dahl kategorien i Bedste Omnichannel-virksomhed.

Nemanja Petrasinovic, Digital Business Tribes Lead

Det er et godt eksempel på, hvordan man ved hjælp af digitalisering kan skabe en sammenhængende kundeoplevelse på tværs af digitale og fysiske kontaktpunkter

Kom i gang med at digitalisere din virksomhed

Digital ekspert Nemanja Petrasinovic giver her fire råd til, hvordan små og mellemstore virksomheder kickstarter digitaliseringsrejsen:

  1. Optimér manuelle arbejdsprocesser: Identificer omkostningsdrivere og besværlige processer, som kan digitaliseres. Det kan være noget så simpelt og billigt som at købe et værktøj til automatiserede e-mails, der kan understøtte målrettet markedsføring og øge salget i virksomheden. 

  2. Mød kunderne på de relevante kanaler: Overvej, om det vil være relevant for jer at være til stede på LinkedIn eller andre sociale medier, hvor jeres kunder befinder sig. Hvis I ikke allerede har en hjemmeside, bør det være jeres første projekt på det digitale tegnebræt.

  3. Søg viden og vær nysgerrig: Lyt til jeres branche, og læs op på de emner, der rør sig inden for din branche. Søg sparring hos jeres kunder, en digital rådgiver eller nedsæt et advisory board med de rette kompetencer i en periode. Du behøver ikke være digital ekspert, men som leder af den digitale forandring bør du have en forståelse for de digitale muligheder. 

  4. Stil med det rette hold af digitale kompetencer: Som faderen af management-tankegangen, Peter Drucker, sagde: ”Culture eats strategy for breakfast”.  Hvis du vil i mål med virksomhedens digitale strategi, er det motiverede medarbejdere, der skal understøtte rejsen. Giv dine nuværende medarbejderne de rette it-værktøjer. Det kan for eksempelvis være en tablet, som styrker videndelingen internt eller et Trello-board, der skaber overblik over jeres projekter. Hvis I på nuværende tidspunkt ikke ligger inde med de rette digitale kompetencer i huset, så ansæt de rigtige personer til at drive digitaliseringen fremad. 

Relateret artikel: 5 genveje til at få digital succes.