Sådan ser fremtidens virksomhed ud

Det er svært at spå – specielt om fremtiden. Ikke desto mindre kan du her få et kig ind i krystalkuglen og et indblik i, hvordan en virksomhed - hvis den udnytter mulighederne maksimalt - kan arbejde i fremtiden.
Ditte Due Mortensen

Ditte Due Mortensen

3. december 2014

Lad os starte med at sige goddag til en ny medarbejder. I dag handler første arbejdsdag om at finde kaffemaskinen, give hånd til kollegerne og indstille kontorstolen rigtigt – og så udleveres den obligatoriske computer, mobil og andre digitale arbejdsredskaber. Sådan foregår det ikke om bare 5-10 år.

I fremtiden skal den nyansatte som det første besvare 10-20 spørgsmål om arbejdsområde og arbejdsmetode. Ud fra svarene får medarbejderen adgang til de services, der er relevante for ham eller hende – og først herefter udleveres de arbejdsredskaber, der matcher.

Og det er i virkeligheden en af de vigtigste tendenser, vi ser i fremtiden.

Ud med laveste fællesnævner, ind med it med mening
Generation Y, der i 2025 udgør 75 % af arbejdsstyrken, er vokset op med internet og med at se muligheder i stedet for begrænsninger. De arbejder intuitivt, og når de møder begrænsninger, finder de hurtigt andre produkter eller måder at udføre arbejdet på.

Vi vil i fremtiden have et bredt udvalg af fleksible systemer, der kan individualiseres.

Virksomhedens værktøjspulje
Ledelsen har på forhånd defineret mål og krav til virksomhedens løsninger. Ud fra forretnings- og it-strategien er der så udvalgt de services, produkter og apps, som medarbejderne skal have adgang til.

Der findes altså en pre-defineret ”værktøjskasse” med relevante cloudservices og applikationer, der understøtter både arbejdsdag og virksomhedsmål. Det handler nemlig om at få adgang til de arbejdsredskaber, som den enkelte medarbejder rent faktisk kan bruge til noget.

Værktøjskassen evalueres og justeres løbende, så alle behov mødes. Og da alt i fremtiden ligger i skyen, kan løsningerne hurtigt skiftes ud eller opdateres, og de er nemme at komme til, uanset hvor og hvordan medarbejderne arbejder.
Unified Communications møder Internet of Things

Teknologi der redder liv:

En studerende ved universitet i Delft har opfundet ambulance-dronen. Ved hjælp af GPS kan dronen være fremme ét minut efter, at opkaldet til 112 er foretaget - selv midt i storbyen i myldretiden. 

Telefonsamtalen forsætter via dronen, hvor en læge ved brug af video kan guide de mennesker, der hjælper de tilskadekomne. Dronen har indbygget en hjertestarter, så der kan ydes livsvigtig førstehjælp med det samme.
Apps og services bliver omdrejningspunkt
Med smartphonen fulgte applikationer, der hurtigt blev hvermandseje. Apps’ne leverer alt fra mobile betalingssystemer til effektiviseringsværktøjer.

Men ingen apps kan opfylde alles krav. Du kender det fra privatlivet – én fritidsløber vil gerne tracke sine resultater med Endomondo, en anden med Runtastic. De to apps leverer det samme, men den enkelte får det værktøj, der passer ham eller hende bedst.

I virksomheden fungerer på samme måde. Alle i virksomheden – fra servicemedarbejderen over den kørende sælger til mellemlederen – får adgang til de redskaber, de har brug for. Og den enkelte kan vælge præcis de services og apps, der giver mening for dem.

For homogene medarbejdergrupper kan det også give mening med en grundlæggende segmentering. For fx fagspecialister inden for vindmøller eller kommunale sagsbehandlere er arbejdsdagen sammenlignelig, og der kan derfor udvikles segmenttilpassede apps.

Intranet på app
Alle virksomheder vil også have en intern app, der erstatter det traditionelle intranet. App’en kan fx sætte opkald op, sikre professionel omstilling og hurtigt vise lagerbeholdning – alt det, medarbejderne har brug for i deres arbejde.

Men den kan mere end det – den kan også pushe relevant information fra centralt hold til fx sælgerstaben eller alle ansatte samt give mulighed for intern chat.

It på menneskets præmisser
I fremtiden vælger virksomheden ikke én leverandør eller går efter en specifik teknologi, den så er stavnsbundet til i årtier – alle systemer spiller sammen.

Det handler om ”Free choice of service and media”. Det er ikke én device, ét produkt, ét system eller en totalløsning, der styrer udvalget. Der er ingen platform. Hver virksomhed vælger selv klodserne og sætter dem sammen. Den konkurrencemæssige fordel ligger i, hvor god den enkelte virksomhed er til at udnytte mulighederne.