Tre nøgler til godt digitalt samarbejde

Det øger ikke kun arbejdsglæden, når det er nemt at understøtte samarbejdet mellem kolleger, kunder og samarbejdspartnere med digitale værktøjer. Det giver også en række forretningsfordele, der styrker virksomhedens konkurrenceevne. Her er de vigtigste krav til en samarbejdsplatform.

Arbejdspladsen er under forandring. 

Undersøgelser viser, at vi samarbejder mere end nogensinde før – og at vi kommer til at samarbejde endnu mere i fremtiden. Tiden er simpelthen løbet fra silotænkning og soloudførelse af arbejdsopgaver. 

Medarbejderne mødes heller ikke længere på bestemte tidspunkter og steder for at drøfte, dele og udvikle ting og opgaver. De mødes, drøfter og løser opgaver med det samme – uanset hvor de er rent fysisk.

Digital platform skal håndtere krav og behov

Fremtidens styrkede samarbejde giver en større afhængighed af de værktøjer, vi bruger til at samarbejde med – både på kontoret, på farten og alt derimellem. Her spiller den digitale kommunikationsløsning en afgørende rolle.

Den skal både kunne rumme medarbejdernes stigende ønske om at arbejde fleksibelt og frit. Men den skal også kunne imødekomme virksomhedernes krav om høj effektivitet. 

Hvordan forener man disse strømninger i en digital kommunikationsplatform? Hvordan får man medarbejdernes ønsker til at mødes med virksomhedernes krav? 

  • For det første skal platformen og dens værktøjer være simple at anvende. Hvis en arbejdsgruppe eksempelvis har brug for at arbejde på det samme dokument i realtid fra flere forskellige adresser, skal det være nemt. Hvis en medarbejder har brug for lynhurtigt at orientere sig i den seneste version af et dokument sammen med en kunde, skal det være nemt. Det må ikke være svært
  • For det andet skal de løsninger, virksomheden anvender, være integreret med hinanden, så mail, chat, telefoni, mobil, video og fildeling hænger logisk sammen. Det skal eksempelvis kunne lade sig gøre at tage en chatsession med en kunde, flytte samtalen over på telefonen og måske endda slå over i et videoopkald, uden forbindelsen afbrydes på noget tidspunkt
  • For det tredje skal løsningen give et godt overblik. Moderne virksomheder er involveret i samtaler på kryds og tværs, internt og eksternt. Hvis ikke platformen har god søgefunktionalitet og mulighed for eksempelvis at navngive arkiverede filer, øges risikoen for spildtid, fejl og misforståelser
TDC Erhverv Teams 

TDC Erhverv Teams er telefoni, videomøder, chat og fildeling i én platform bygget i Microsofts velkendte brugergrænseflader. TDC Erhverv Teams er en fleksibel og skalerbar løsning, der kan tilpasses virksomheder af enhver størrelse i alle brancher. 

Læs mere om fordelene ved brugen af TDC Erhverv Teams.