Skype vs. Skype for Business - kender du forskellen?

Skype for Business vinder på sikkerhed, samarbejdsmuligheder, forretningsudvikling og integration i en direkte sammenligning med den private Skype. Derfor ender det med at stå 4-0 til den professionelle udgave.
Det kan være fristende at bruge den private Skype i en virksomhed. Den tilbyder de grundlæggende opkalds- og chatfunktioner, og som udgangspunkt er den tilmed gratis at hente og bruge. Hvad sikkerhed, samarbejde og integration angår, så når man dog hurtigt grænsen for Skypes formåen, mens Skype for Business tværtimod støtter forretningsudviklingen med stærke features og skalérbarhed.

1-0: Kompromisløs sikkerhed

Medarbejdere i både små og større virksomheder agerer nogle gange som privatpersoner og bruger de apps og løsninger, de er vant til hjemmefra. Det kan være privat Dropbox til udveksling af filer eller den private Skype til samtaler og chat. Det kan give store sikkerhedsmæssige udfordringer, navnlig hvis man håndterer persondata.

I modsætning til den private Skype er trafikken via Skype for Business krypteret efter strenge industristandarder. Skal du dokumentere fortrolighed og persondatasikkerhed i henhold til blandt andet GDPR, så repræsenterer den private Skype en stor risiko for læk af følsomme data, og det kan resultere i massive bøder.

2-0: Unikke samarbejdsmuligheder

Med Skype for Business kan man gå fra mail til chat, gå over til videomøde, arbejde i de samme dokumenter i realtid og dele ’skrivebord’ og programmer med de kunder og kolleger, man samarbejder med. Alt er under samme paraply, hvor man kan bevæge sig frit, udveksle viden og afholde virtuelle møder nemt og bekvemt. Via løsningens web-app kan man endda invitere alle med til en Skype-konference, hvad enten de har Skype for Business eller ej. 

3-0: Fart på forretningsudviklingen

Skype for Business er ikke kun relevant for store virksomheder med mange ansatte. Det er også relevant for den lille virksomhed, der skal afholde præsentationer for mange på én gang. Det er muligt at holde onlinemøder for helt til 250 deltagere og at sende fx en præsentation ud til op til 10.000 deltagere.

Samtidig rummer Skype for Business en række features, der får din virksomhed til at fremstå mere professionel og kundeorienteret. Du kan tage dine opkald på rejsen med dit lokalnummer, se kollegers tilgængelighed og både optage, dele og gemme møder, så du lettere kan følge op på aftaler med kunder og emner.

Det er alt sammen features og muligheder, hvor den private Skype for længst er kommet til kort.

4-0: Vellykket integrationspolitik
Hvor den private Skype lever sit eget liv, kan Skype for Business integreres fuldt i din virksomheds workflow, herunder med Office 365 som en komplet cloudløsning inkl. Outlook, Word, Excel og PowerPoint. Læg dertil Presence-kalender, hvor du kan se medarbejdernes tilgængelighed, og Skype for Business begynder at ligne et centralt omdrejningspunkt for virksomhedens kommunikation. Og det er vel at mærke en løsning, der ikke kolliderer med virksomhedens sikkerhedspolitik. 

Er Skype for Business også for dig?
Ingen virksomheder er ens, og behovet for kommunikation og samarbejde er forskelligt. Derfor skal du begynde med at se på din egen virksomheds krav og ønsker – og ikke mindst fremtidsplanerne.

  • Vil du spare rejseudgifter og holde videomøder og -præsentationer?
  • Skal du kunne samle vidt forskellige parter til møde med kort varsel?
  • Vil du ikke gå på kompromis med den nyeste krav til persondata?
  • Ønsker du at bruge skærmdeling til møder og at gemme møderne?
  • Er det praktisk for dig at styrke mobiliteten ved fx at tage opkald på rejser?

Prøv at overveje, hvordan Skype for Business bedst kan støtte din forretningsudvikling og drøft mulighederne med en af vores rådgivere på tlf 7733 7100


Se mere:
Spar tid med Skype for Business og Office 365
Skype for Business og Office 365 som samlet løsning i skyen
Vælg Skype for Business