Undersøgelse: TDC har Danmarks bedste netværk

En helt ny undersøgelse foretaget af Teknologisk Institut viser, at TDC har Danmarks bedste mobilnetværk. Undersøgelsen sammenligner kundeoplevelsen ved tale, video-streaming, download og upload via henholdsvis TDCs, Telenors, Telias og 3’s mobilnetværk.
Ditte Due Mortensen

Ditte Due Mortensen

8. april 2015

Det sker ikke så tit, at man får lov til at kalde sig Danmarks bedste. Men den titel tilhører nu TDCs mobile netværk, viser en helt ny rapport foretaget af Teknologisk Institut.

Rapportens resultater er baseret på landsdækkende kvalitetsmålinger af TDCs, Telenors, Telias og 3’s mobilnetværk. Formålet med undersøgelsen var at finde ud af, hvilken leverandørs netværk gav kunderne den bedste brugeroplevelse ved eksempelvis video-streaming, download og upload.

Fejlfri kundeoplevelse
“Det er et fantastisk resultat,” siger Peder Tudborg Eriksen, Customer Experience Manager i TDC. “Vores kunder kan nu forvisse sig om, at de får Danmarks bedste mobile netværksforbindelse hos TDC. Blandt andet i kraft af en udendørsdækning på 99,5 pct. på 4G fra Gedser til Skagen.”

TDC – som havde bestilt undersøgelsen – havde forud for målingerne opstillet en række testkrav, som lignede dem, Telenor havde opstillet i en lignende undersøgelse foretaget i 2014. Kravene i TDCs undersøgelse var dog skærpet i forhold til året før og hed:

  • 30 sekunders fejlfri mobiltelefonsamtale
  • 10 MB download indenfor 15 sekunder (2014: 5 MB download indenfor 30 sekunder)
  • 10 MB upload indenfor 30 sekunder (2014: 5 MB upload indenfor 60 sekunder)
  • 60 sekunders YouTube-videostreaming uden buffering-ventetid
Valide resultater
Teknologisk Institut havde udvalgt 500 tilfældige målesteder i Danmark – fordelt i 10 x 10 km kvadrater – og målte herfra de fire teleoperatørers dækning med en iPhone 6. Belært af den foregående undersøgelse i 2014 var tætheden for målingerne fordoblet i større byer, da visse bygninger kan påvirke dækningen lokalt, ligesom antallet af målinger var øget i Region Hovedstaden for at sikre statistisk holdbarhed.

Undersøgelsen viste, at TDCs netværk på landsplan havde en 74 pct. samlet fejlfri kundeoplevelse, mens samme tal for Telenor og Telia lå på 43 pct. Tallet for 3’s netværk lå på 38 pct.

“Alle teleselskaber vidste, at undersøgelsen pågik, så alle har haft lige vilkår. Derudover garanterer Teknologisk Institut for validiteten af resultaterne. Så konklusionerne er ene og alene et udtryk for det massive stykke arbejde, vi påbegyndte i 2013,” siger Peder Tudborg Eriksen.

Forpligtet til at levere bedste netværk
Han forklarer, at TDC i 2013 indgik en seksårigaftale med netværksproducenten Huawei om at levere udstyr og drift af TDCs mobile netværk. Aftalen indebar blandt andet, at samtlige basestationer i mobilnetværket skulle udskiftes og erstattes med den nyeste teknologi.

“Det specielle ved vores aftale med Huawei er, at de har forpligtet sig til, at TDC kan levere Danmarks bedste mobilnetværk. Den del af aftalen har de nu vist, at de kan leve op til. Men hvis vores konkurrenter har et bedre netværk end os om seks måneder, så skal Huawei trække i arbejdstøjet,” siger Peder Tudborg Eriksen.

To gange om året tester TDC og Huawei, om TDCs netværk fortsat er det bedste. Hvis ikke, rykker Huawei ud og opgraderer TDCs netværk, indtil det igen performer bedre end de øvrige teleoperatørers.

Fra 3G til 4G
Undervejs i processen med at forbedre netværket har TDC høstet en Europarekord. På 14 måneder har de nemlig opgraderet 3.400 master med ny teknologi. Eksempelvis er udbygningen gået fra ca. 1.130 til ca. 2.800 master med opgraderet 4G-teknologi.

“Alt dette er teknik og ikke så vigtigt for andre end os. Det vigtige er, at kunderne får et bedre og hurtigere mobilt netværk og dermed en markant bedre oplevelse. Eksempelvis ved at gå fra 3G- til 4G-hastigheder. Min påstand er, at hvis først man har prøvet 4G, kan man ikke gå tilbage igen – så stor er forskellen, når man eksempelvis streamer indhold fra nettet eller henter en fil,” slutter Peder Tudborg Eriksen.