Et mobilt løft til arbejdsglæde og kundeservice

Nu behøver du ikke længere at gå på kompromis med hverken arbejdsglæden eller den gode service, bare fordi du er væk fra dit faste kontor, for det nye mobilnetværk er i fuld gang med at blive rullet ud.
Ditte Due Mortensen

Ditte Due Mortensen

2. marts 2014

Først og fremmest bliver det nemmere for dig at integrere alle fordelene ved den mobile teknologi i dine daglige arbejdsopgaver med det nye mobilnetværk. Videomøder, film, udveksling af store filer, adgang til virksomhedens netværk og meget mere. Det hele sker uden tab af data og spild af tid.

Dernæst bliver det nemmere at håndtere de voksende mængder data, når du fx arbejder hjemme eller hos kunden. Big Data kalder man den viden om markedet og om kunderne, der kan bruges til at udvikle nye løsninger. Det styrkede netværk gør det enklere at arbejde med Big Data, hvor du end er.

Endelig kan du hente applikationer, adgang til systemer og databaser, adressekartoteker og andre tunge data via skyen til din enhed. Det overflødiggør mobil hardware med stor lagerplads og regnekraft. Du kan klare dig med en let bærbar pc, en tablet eller måske endda din smartphone.

Mobil og produktiv uden begrænsninger
De fleste er i dag mest produktive på kontoret. Her er bredbånd, pc, projektor, webcam og meget mere. Når man er mobil, er man vant til at gå på kompromis. Der kan være huller uden dækning, det kan tage lang tid at overføre filer og film, og fx videomøder kan være svære at gennemføre.

Hidtil har man gået på nettet via sin smartphone, fundet et hotspot eller lånt et stik hos kunden, og det har forsinket den mobile vision. Men i de kommende seks år investerer TDC i alt fire milliarder kroner i netværket. Hvad ligger der bag den beslutning, og hvordan udmønter den sig?

Nye perspektiver og inspirerende partnerskab
Udbygningen af mobilnetværket foregår i et samarbejde mellem TDC og Huawei. Det har skabt overskrifter i pressen, men Huawei er en naturlig partner på området. De leverer til 45 af verdens 50 største teleselskaber og er til stede i nabolande som Norge, Sverige og Finland. De har base her i landet og er allerede godt i gang.

Denne udrulning får stor betydning for små og mellemstore virksomheder, fordi der sker en forbedring over en bred kam. Både 2G, 3G og 4G får øget kapacitet og stort set alle dækningshuller bliver lukket, så når arbejdet er udført, dækker alle teknologier 99 % af landet.

En dag på landevejen …
Men hvad med dig og din arbejdsdag? Lad os tage et eksempel, der viser, hvad der venter lige om hjørnet: Du kører hjemmefra om morgenen for at møde et kundeemne. Præsentationen er indøvet, og på sædet ved siden af ligger din bærbare pc.

Så ringer din produktchef en time før mødet. Der er kommet et nyt produkt fra jeres leverandør i Tyskland, og det skal præsenteres på mødet. I aftaler, at han lægger det ind i præsentationen, og ved næste rasteplads henter du den på din pc sammen med en 10 minutter lang film. Det er overstået på et øjeblik.

Mødet går godt, og det nye produkt vækker begejstring. Undervejs er der tekniske spørgsmål, så du opretter et videolink til din produktchef, der kan afklare tingene. Aftalen kommer i hus, og du har ikke brugt mange minutter på teknikken.

På den måde kommer arbejdsglæden og den gode kundeservice i fokus, fordi det nye og forbedrede mobilnetværk rydder spildtid og tekniske begrænsninger af vejen. Nu er det helt op til dig, hvordan du vil omsætte de nye muligheder til service og salg.