5 tips til forbedret talekvalitet

Der er meget, du selv kan gøre for at forbedre kvaliteten af dine mobilsamtaler. Her lister vi de 5 mest oplagte indsatsområder.
Ditte Due Mortensen

Ditte Due Mortensen

23. november 2015

Der er ikke noget, der kan gøre mobilbrugere mere irriterede end udfald under en telefonsamtale. Nogle udfald hænger sammen med styrken af teleoperatørens mobilnetværk. Andre udfald kan skyldes en række forskellige årsager.

Det kan eksempelvis være bakket terræn, velisolerede bygninger eller solafvisende vinduer. Ophold i tog eller bil under mobilsamtaler kan også føre til dårlig dækning.

Med udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens gode råd til forbedrede taleoplevelser lister vi her en række faktorer, du selv kan påvirke for at få en bedre mobiloplevelse.

1. Tjek teleselskabets dækning på selskabernes dækningskort
Der er tre mobilnet i Danmark: TDC, Telenor/Telia og 3. De tre selskaber har indgået et samarbejde og gjort dækningskortene ensartede. Det betyder, at du i dag kan få et godt billede af, hvem der har den bedste dækning i hele Danmark og i udvalgte regioner. Se, hvor TDC dækker.

2. Hold telefonen anderledes eller brug headset
Når dine fingre eller din hånd dækker over antennen i mobilen, bliver signalet dårligere. Prøv derfor at holde telefonen anderledes, hvis du oplever dårlig dækning. Eller bedre endnu: Brug et headset.

3. Vælg det rigtige cover
Hvis du sætter et cover af plastik eller gummi på telefonen, dækker hånd og fingre ikke så let mobilsignalet. Er coveret derimod lavet af metal eller læder, vil mobilsignalet blive svagere.

4. Brug wifi indendørs
Hvis du konsekvent har problemer med mobilsignalet i din bolig, kan du vælge at ringe via wifi i stedet for mobilnettet.

5. Vær opmærksom på abonnementet 
Hvis du skal have glæde af 4G-hastigheder, skal din telefon kunne udnytte 4G, 4G skal være aktiveret på telefonen, og du skal have et 4G-abonnement.