Valcon migrerer fra Skype for Business til TDC Erhverv Teams og får en komplet samarbejdsplatform

Både før og under COVID-19 har Valcon praktiseret en moderne form for arbejdskultur med masser af hjemmearbejde og virtuelle møder på tværs af landegrænser. Skiftet fra Skype for Business til TDC Erhverv Teams har åbnet Valcons samarbejdsmuligheder endnu mere op og samtidig givet en simplere, men mere facetteret brugeroplevelse.

Da konsulentvirksomheden Valcon for nylig valgte at migrere fra Skype for Business til TDC Erhverv Teams, handlede det først og fremmest om at implementere en mere fremtidssikret kommunikationsplatform. Valcon lever blandt andet af at levere kompetent kunderådgivning og skabe effektive samarbejdsforhold for medarbejderne, og derfor er valget af digitale værktøjer også et strategisk og forretningskritisk valg, forklarer IT Manager, Claus Røddik.  

“Teams er samlet set den skarpeste samarbejdsplatform på markedet. Til forskel fra Skype for Business ser jeg den mere som en egentlig kommunikationshub, der samler alle tråde – chat, møder, mail, telefoni, dokumenter. Det drager vi i høj grad nytte af. Alle vores projekter ligger på et site i SharePoint, og det site er koblet sammen med et Teams-site, så vi kan samle al information på et projekt ét sted.”

Fuld fart på udviklingstempoet i Teams

Claus Røddik tilføjer, at Valcon også i tiden før COVID-19 var dybt afhængige af at have gode virtuelle kommunikationsværktøjer ved hånden, men at de mange måneder med distancearbejde kun har understreget behovet for at have en stærk kommunikationsplatform. Kombineret med det faktum, at Microsoft for alvor har skruet op for udviklingstempoet i Teams under COVID-19, har det betydet, at Valcon er begyndt at udnytte endnu flere muligheder i platformen.

“Vi har oplevet, at funktionaliteten i Teams er blevet væsentligt forbedret gennem det seneste år. Tidligere var vi eksempelvis nødt til at bruge en tredjepartsløsning til afholdelse af webinarer, fordi det ikke fungerede tilfredsstillende i Teams. Vi kunne ikke invitere kunder til workshops, lave breakout rooms og så videre, men det kan vi nu. Så vi har faktisk skrottet vores licens til tredjepartsløsningen og bruger nu udelukkende Teams til webinarer.” 

Snorlige onboarding

Noget af det, Claus Røddik har været mest tilfreds med i samarbejdet med TDC Erhverv, har været onboarding-forløbet i migreringen til TDC Erhverv Teams.

“Det er gået utroligt nemt. Vi havde et godt team af konsulenter på, hvor man kunne mærke, at de havde prøvet det før. Det kørte snorlige, og det endte med, at vi migrerede tre uger før tidsplanen.”

Som en del af deres tidligere Skype for Business-løsning havde Valcon et omstillingsbord, så en receptionist kunne besvare opkald fra pc’en. Den funktionalitet er i dag væk, men de savner den ikke. 

“I dag bruger receptionisterne bare deres mobiltelefoner. Det har betydet, at de bedre kan arbejde hjemmefra, fordi de kan tage telefonen med rundt, mens de besvarer opkald. Det kan godt være, at vi har mistet lidt funktionalitet, men det var alligevel funktionalitet, vi sjældent brugte.”

Brugerne har ikke bemærket skiftet

Som en del af onboardingen afholdt Valcon selv formiddags- og eftermiddagssessioner for medarbejderne, hvor de fortalte om mulighederne i Teams, og hvordan eksempelvis omstilling af opkald varierede fra håndteringen i Skype for Business.

“Efter det har der faktisk været stille. Brugerorganisationen har nærmest ikke bemærket skiftet. De har bare arbejdet videre. Så onboarding-delen er der styr på, og det giver ikke en stor forandring i hverdagen, når man kommer ud på den anden side. Det fortæller i sig selv en vigtig historie om, hvor forholdsvis nemt det er at skifte til Teams,” slutter Claus Røddik.