Sol og Strand styrker kundeservice med migrering fra Skype for Business til TDC Erhverv Teams

Med TDC Erhverv Teams har Sol og Strand samlet alle kommunikationskanaler i én platform, effektiviseret interne arbejdsgange og skabt en mere kundefokuseret serviceorganisation, der hurtigt kan hjælpe landets sommerhusgæster.

Der var flere årsager til, at Sol og Strand for nylig migrerede fra Skype for Business til TDC Erhverv Teams. For det første bestod deres daværende telefoniløsning ikke kun af Skype for Business, men også af et receptionistmodul, et kontaktcentermodul, en kompleks IVR-menustruktur og ringegrupper, der videresendte kundernes opkald på kryds og tværs af hele Danmark. For det andet kunne it-afdelingen konstatere, at brugerorganisationen i stigende grad anvendte Microsoft Teams til mødeafholdelse ved siden af Skype for Business. Softwaren i de to overlappende klienter kunne godt give driftsforstyrrelser og irritationsfejl i hverdagen – eksempelvis ved at melde ledige medarbejdere optagede eller ved at smide medarbejdere af, mens de var i gang med at besvare et opkald.

På den baggrund traf Sol og Strand derfor en strategisk beslutning om at simplificere deres interne og eksterne kommunikationssetup og overgå til en ren TDC Erhverv Teams-løsning med samling af al telefoni, chat, video, filer og mails i én klient. Det har ikke bare givet en enklere og mere strømlinet drift; det har også resulteret i en langt bedre kundeservice, siger Steen Junkerbo, CIO i Sol og Strand.

“Tidligere kunne en sommerhusgæst, der prøvede at få fat på kontoret i Skagen, godt blive viderestillet til en ledig medarbejder på vores Blåvand-kontor, fordi de ringede ind via vores hovednummer. Det var ikke tilfredsstillende for hverken den medarbejder, der modtog opkaldet, eller for den gæst, der havde spørgsmål til lokalområdet. I dag har vi oprettet en række lokalnumre i Teams, så gæsterne altid får fat i det rette feriecenter.”

Teams er et naturligt næste skridt

Steen Junkerbo fortæller, at det ikke har været en tårevædet afsked med Skype for Business i Sol og Strand. Dengang de implementerede løsningen, var Skype for Business et naturligt skridt væk fra IP-telefoni og bordtelefoner over mod en mere fleksibel samarbejdsplatform. Men nu føles skridtet væk fra Skype for Business og over til Microsoft Teams lige så naturligt, fordi kvaliteten af de enkelte kommunikationsværktøjer i Teams er langt højere, og fordi integrationerne til resten af Office 365-pakken er meget dybe, hvilket giver bedre brugeroplevelser i hverdagen.

“Medarbejderne er glade. De synes, det er skønt, at de ikke længere skal forholde sig til to klienter, men at det hele er samlet ét sted. Vi har stadig et stykke adoption-arbejde foran os, så vi kan blive endnu bedre til at udnytte især samarbejdsmulighederne i Teams, men det kommer. Vi har blandt andet selv en læringsplatform med vejledninger til Teams, og vi får også god hjælp fra TDC Erhvervs supportafdeling.”  

Nem onboarding-proces

Samarbejdet og især onboarding-forløbet med TDC Erhverv har fungeret upåklageligt, fortæller Steen Junkerbo.

“Vi har haft en super god proces med TDC Erhverv omkring onboarding. Det har ikke været det store skift for brugerne, fordi de allerede var bekendte med Teams. Der har været lidt oplæring i, hvordan de omstiller kald, melder sig optaget/klar og så videre, men det er ret simpelt. Og det er ligegyldigt, om de bruger Teams-appen på deres pc eller telefon. Det fungerer bare,” siger Steen Junkerbo og tilføjer, at skiftet til Teams også har betydet bedre selvbetjeningsmuligheder. 

“I stedet for at være afhængig af hjælp fra TDC Erhverv, som vi var med Skype for Business, kan de enkelte bureauchefer i Sol og Strand selv gå ind i Teams-administrationscenteret og foretage de ønskede opkaldsindstillinger. Det gør den daglige håndtering mere smidig.”

Danmarks bedste mobilnetværk

Dengang Sol og Strand valgte TDC Erhverv som leverandører på Skype for Business-løsningen, vejede TDC’s mobilnetværk tungt i vægtskålen, fordi det test efter test viser sig at være det bedste i Danmark. Også i de øde sommerhusområder, hvor det for Sol og Strand er vigtigt, at der altid er hul igennem til virksomhedens teknikere, så gæsterne kan blive serviceret, hvis uheldet er ude. 

“Generelt er vi tilfredse med leverancerne fra TDC Erhverv. De er utroligt dygtige og fleksible, og fordi de var med til at implementere Skype for Business, kender de også vores forretning, vores udfordringer og vores behov,” siger Steen Junkerbo og runder af:

“Jeg har endnu ikke data, der kan bakke det op, men min mavefornemmelse siger helt klart, at den interne tilfredshed er højere med Teams, og at den brugeroplevelse, vi kan levere overfor kunderne, er bedre. Og så gør det heller ikke noget, at vi har reduceret vores samlede licensomkostninger med migreringen til Teams, fordi nye funktioner i Teams gjorde, at vi samtidig kunne skære vores omstillingsbord og receptionistmodul fra. Det gør også skiftet til en fornuftig business case.”

Om Sol og Strand

  • Dansk og fondsejet sommerhusudlejningsbureau med stærk lokal forankring

  • Virksomheden blev etableret i 1979 af ægteparret Margit og Kjeld Andersen. I 2019 overdrog ægteparret aktiemajoriteten til den erhvervsdrivende fond ”Fonden Sol og Strand ved Margit og Kjeld”, der har til formål at støtte velgørende og lokale formål

  • I højsæsonen beskæftiger Sol og Strand 1.200 medarbejdere ud fra 22 lokalkontorer

  • Sol og Strand udlejer og servicerer sommerhuse og ferielejligheder overalt i Danmark

Læs mere om en Teams løsning med integreret telefoni fra TDC Erhverv her