FAQ til Teams

Find svar på dine spørgsmål omkring Teams her.

Ofte stillede spørgsmål til Teams

  • Hvordan opretter jeg et team og inviterer kolleger?
    Alle kan oprette et team og tilføje kolleger. Du behøver altså ikke forbi en administrator eller lignende.

    Find vores guide til, hvordan du gør her

  • Kan vi arbejde på samme fil i Teams?
    Ja, det kan I. Dels kan I samarbejde inde i selve filen - hvis det er Word, Excel, PowerPoint eller et Visio-dokument - og dels kan I knytte en diskussionstråd til dokumentet i teamet. Hvert team og hver kanal har et filområde, hvor de filer, man deler i teamet, automatisk lægges ind.

    Find vores guide til at dele filer her

  • Hvordan opretter jeg et onlinemøde i Teams?
    Med Teams kan du med få kliks invitere til samt deltage i et onlinemøde. Du kan vælge at deltage med video eller kun lyd. Du kan også deltage fra dine mobile enheder eller vælge blot at ringe ind til mødet.

    Find vores guide til at oprette onlinemøder her

  • Kan jeg holde et Teams-møde med én, der ikke har Teams?
    Ja. Hvis en mødedeltager ikke har Teams, vil linket i mødeinvitationen åbne i deres browser, og de har dermed stadig mulighed for at deltage.

  • Hvordan slår jeg video og mikrofon fra eller til? 
    Hvis du vil slå video eller mikrofon fra eller til, klikker du på ikonerne.

  • Kan man deltage i samme møde fra flere enheder på samme tid? (fx lyd via telefon og præsentation via computer) 
    Ja, du kan sagtens tilgå det samme møde både på Teams-appen og via din computer. (OBS: Det er en god ide at mute din mikrofon på én af dine enheder, da det ellers kan skabe genklang).

  • Kan jeg tilføje flere mødedeltagere i Teams? 
    Ja. Du klikker på de tre prikker, og så på plusikonet . Herefter skriver du navnet på den, du gerne vil tilføje.

  • Kan jeg sløre min baggrund?
    Ja. Du trykker på de tre prikker, og vælger ‘Start video med sløring’.

  • Skal jeg tænde for video, når jeg holder et Teams-møde?
    Det er op til dig selv. Hvis I er flere end 6 mødedeltagere, anbefaler vi ikke at have video på, da det kan forringe kvaliteten af mødet. Hvis I er få, der deltager, kan video være en god ide.

  • Hvordan får vi den bedste kvalitet, hvis vi sidder flere i et lokale?
    Hvis I sidder flere end 8 personer i ét lokale og ikke har en fælles skærm sat til mødet, anbefaler vi at koble en speakerphone/højtaler til én computer. Resten af deltagerne ringer herefter ind via egen pc, tænder for kameraet og slukker for højtaler og mikrofon, da det ellers skaber genklang i lokalet.

  • Kan jeg dele mit skrivebord eller min præsentation?
    Ja. Nederst i Teams-mødet klikker du på ‘Del’-knappen og vælger derefter, hvad du vil dele. Du kan dele hele din skærm eller kun enkelte programmer eller vinduer, du har åbne.

  • Kan man optage mødet?
    Ja. Det gør du via de tre prikker. Tryk på ‘Start optagelse’. Af sikkerhedsmæssige årsager bedes alle i mødet været informeret omkring dette. Det er kun Teams-kald oprettet som møder, der kan optages. Almindelige Teams-kald kan ikke.

Sådan bruger du Teams bedst muligt

Inden et Teams-møde er det en god ide at have et headset klar. Deltag så vidt muligt via en computer, såfremt der skal deles en præsentation eller skærm.

Har du allerede Teams?

  1. Der vil – alt efter Outlook-indstillinger – dukke en reminder op før Teams-mødet samt når første deltager logger på mødet. Her kan du klikke på `Deltag´ og blive forbundet direkte til Teams-mødet.
  2. Du kan også benytte dig af linket i din mødeinvitation, enten via Teams kalenderen, eller din Outlook kalenderinvitation.
  3. Mødeinvitationer indeholder også et telefonnummer, så mødedeltagere kan forbinde sig til mødet, hvis de kun har mulighed for at være med via telefonen.

Har du ikke Teams?

  1. Hvis du ikke har Teams, vil linket i mødeinvitationen åbne mødet i browseren, og du vil derigennem have de samme muligheder som via Teams-klienten.
  2. Alternativt kan du benytte telefon som beskrevet under punkt 3 ovenfor.