God virksomhedsdrift er som bekendt mange ting. Det handler blandt andet om at identificere virksomhedens kerneydelse og levere denne ydelse så tilfredsstillende og lønsomt som muligt.
Selvom det lyder enkelt, så er det noget, mange virksomheder kæmper med. Ikke mindst fordi digitaliseringsbølgen har rusket godt og grundigt op i mange virksomheders selvforståelse og har efterladt dem forvirrede.
Omfavn digitaliseringen
Men i stedet for at forholde sig afventende overfor digitaliseringen bør flere virksomheder omfavne den. Der ligger nemlig værdifuld viden gemt i en digitaliseringsproces, siger Kenneth Andersen, Digital Project Manager i TDC Erhverv.
“En digitaliseringsproces er en øvelse i at gennemgå alle de processer i en virksomhed, som udgør de daglige gøremål. Det kan være alt fra indkøbsprocesser over administrationsprocesser til salgs- og opfølgningsprocesser. Nogle af processerne er måske stadig manuelle.
Det vil eksempelvis sige, at man registrerer alle sine timer på en post-it og giver den videre til virksomhedens bogholder, som så taster timerne ind i et system. Eller man udfylder en kørselsoversigt, som dokumenterer, hvor man har været henne den dag, og hvor lang tid man har brugt på hvert kundebesøg,” siger Kenneth Andersen.
Fælles for mange af disse daglige manuelle processer er, at de ikke tilfører virksomheden nogen forretningsværdi. De eksisterer som et levn fra en fortid, hvor man ikke havde et alternativ til pen og papir, og siden er man bare blevet vant til at arbejde på denne måde. Hensigtsmæssig eller ej.
Identitet, mål og ambitioner
“Vores påstand er, at når man i løbet af en digitaliseringsproces gennemgår alle virksomhedens processer, så vil det stå klarere for virksomheden, hvilke processer der er værdiskabende, og hvilke processer der ikke er værdiskabende,” siger Kenneth Andersen.