Skyen i øjenhøjde: Forstå fordelene ved cloud-tjenester

Både små og store virksomheder satser i stigende grad på cloud-tjenester. Men ”skyen” bliver let et luftigt buzzword, der kan være svært at koble til den daglige drift. Vi giver en række konkrete eksempler på, hvorfor det giver mening at flytte op i de højere luftlag.
I de seneste år er det blevet mere og mere normalt at høre om ”skyen”, når talen falder på virksomhedens digitale aktiviteter. Der er ingen grund til at tjekke vejrudsigten, hvis den it-ansvarlige begynder at snakke om cloud-tjenester. For ”skyen” er lige så fysisk og jordbunden som jeres egne servere i kælderen. Til gengæld kan det give håndgribelige gevinster inden for både sikkerhed, fleksibilitet og økonomi at gå i skyen.

– Begrebet cloud computing er opstået, fordi de færreste virksomheder har behov for fysisk infrastruktur, men kun for at kunne få adgang til deres data. Når vi taler om skyen, betyder det, at virksomhedens data og forskellige digitale tjenester ligger i enorme datacentre frem for lokalt. Herfra kan de tilgås lige så let, som hvis de lå på en server i samme bygning, siger Casper Bøyesen, Head of Cloud Solutions hos TDC Erhverv.  

Få mere fokus på kerneforretningen
I de store datacentre er jeres data og forretningskritiske systemer i sikkerhed for både naturkræfternes rasen, lyssky cyberkriminelle eller simpel glemsomhed. Når cloud-leverandøren står for alle opdateringer og garanterer en stabil drift, så behøver den it-ansvarlige ikke ligge søvnløs ved tanken om, at serveren går ned midt om natten. I stedet kan skiftet til skyen give it-afdelingen en ny og mere værdiskabende rolle i virksomheden. 

– Ved at lade cloud-leverandører som Microsoft stå for drift, køling, strøm og hardware, så slipper virksomheden for at bruge en masse krudt på lavpraktisk drift af infrastruktur. I stedet kan de ressourcer bruges på egne kernekompetencer, og hvordan it-afdelingen bedst kan understøtte dem, siger Casper Bøyesen.  

Skalér kapaciteten efter behov
En anden fordel ved skyen er, at det er både enkelt og hurtigt at skrue op eller ned for kapaciteten. På den måde kan en virksomhed, der for eksempel har sæsonbetonet drift, slippe for at betale for overkapacitet, der ligger ubenyttet hen det meste af året. 

– I perioder med travlhed kan I automatisk øge jeres kapacitet, uden at det kræver indkøb af ekstra hardware. Det samme gælder i situationer med voldsom spidsbelastning, for eksempel Black Friday eller januarudsalg, siger Casper Bøyesen.

Sådan bliver du klar til take-off 
Både små og store virksomheder kan i princippet drives 100% i skyen. De fleste begynder med e-mail, dokumentstyring og kommunikation, for eksempel ved at skifte til Office 365. Hvis virksomheden har en større samling af systemer og data, så anbefaler Casper Bøyesen at gå struktureret til værks.

– Der er to vigtige anbefalinger, når en større virksomhed skal i skyen. For det første: Brug penge på dygtige konsulenter, der kan hjælpe jer med at flytte tingene i den rigtige rækkefølge. Og for det andet: I er ikke færdige, når jeres data er flyttet. At rykke i skyen er en øvelse i forandringsledelse, og jeres medarbejdere skal lære at arbejde på en ny måde for at udnytte fordelene. Det skal I afsætte tid og ressourcer til at lære dem.  
 

Sådan kan TDC Erhverv hjælpe din virksomhed i skyen

Vil du høre mere om hvordan TDC Erhverv kan hjælpe din virksomhed i skyen? Så ring til os på 7733 7100

Eller se hvad der passer til din virksomhed på https://tdc.dk/produkter/skype-for-business-split