Sådan gør du dit autosvar personligt

Hvilken mail får dine kunder tilbage, når du ikke sidder på kontoret? Det kan gøres formelt, med et glimt i øjet eller endda med en lille salgstale. Se bare her.

Prøv at tænke tilbage på de gange, du har sendt en mail, hvor din modtager ikke har siddet på kontoret. Har der været radiotavshed? Har du fået en formel besked, eller har du fået et svar, hvor du har trukket på smilebåndet? En detalje som et out of office-svar kan være med til at påvirke det indtryk, man har af en virksomhed.

Vi vil gerne inspirere til, at du udnytter de muligheder, der ligger i et godt out of office-svar, hvad enten det skal være formelt, informerende eller med en dosis humor. På den måde profilerer du din virksomhed og kan bedre holde fri eller koncentrere dig 100 procent om det møde eller arrangement, du skal til.

Det formelle basissvar

Som minimum bør du lave et pænt og regulært svar med de vigtigste informationer, så din kunde ikke bliver ladt i stikken. Et eksempel:

Tak for din mail! Jeg er ude af kontoret den 25. og 26. juni med begrænset adgang til mail og mobil. Hvis det haster, kan du i stedet kontakte på tlf. <70709090>. Ellers skal jeg gøre mit bedste for at svare hurtigt på din mail, når jeg er tilbage på kontoret den 27. juni.

Det afslappede mailsvar

Der er måske ikke så meget personlighed i det formelle basissvar. Hvis det passer med dig, din stilling og din forretning, kan du krydre dit svar med lidt humor som fx:

Tak for din mail. Jeg samler ny inspiration under parasollen onsdag den 24. juni og får gode idéer til, hvordan vi kan blive endnu bedre til at opfylde dine ønsker. Jeg er i zen og holder fokus, så jeg kan ikke besvare mail og mobil, men er lænket til skrivebordet og vil besvare alle dine spørgsmål på tlf. <70709090>.

Den fantasifulde rejse

Har du en speciel interesse eller lignende, kan du fabulere over det som tema. Det kan være din favoritfilm eller din yndlingsbog – eller måske den sport, du følger med i:

Tak for din mail! I morges blev jeg kaldt til fællestræning hos FC Barcelona på Camp Nou, så derfor er jeg ikke på kontoret den 26. juni og kan heller ikke besvare hverken mail eller mobil. Hvis det går godt, kan du snart se mig spille i La Liga med Messi & Co. Hvis det går mindre godt, er jeg tilbage på kontoret den 27. juni, hvor jeg kan besvare din mail. I mellemtiden kan du give et kald på telefon <70709090>, hvis det haster.

Det overdrevne svar

Du kan også vælge at give den fuld gas med overdrivelser for på den måde at få et smil frem på læben:

Den 26. juni starter min dag med brunch på en 3-stjernet Michelin-restaurant. Jeg skal derefter prøvekøre den nye Ferrari og til frokost på Noma, før eftermiddagen byder på en smuttur til Monaco og en ubegrænset kredit på deres casino. Derfor må du bære over med, at jeg ikke kan besvare mails den dag. trak nitten, sidder på kontoret og kan fanges på telefon <70709090>. Ellers er jeg tilbage igen den 27. juni (medmindre jeg scorer den store gevinst på casinoet).

Det sælgende mailsvar

Du kan også vælge at snige lidt salg ind ad bagdøren, når du nu alligevel har din kundes opmærksomhed. Som for eksempel:

OBS! Er du interesseret i at spare 20 % på vores allermest populære produkter, så kører vi sommerkampagne lige nu. Du kan sagtens bestille, selv om jeg ikke lige er på kontoret: Gå til , og se mere. 

Læs om Office 365 her