10 tips: Gode og dårlige arbejdsvaner

En forandret hverdag betød også en forandret arbejdsdag, da coronakrisen ramte Danmark. Nogle af de nye arbejdsvaner kan smitte positivt af på din effektivitet og arbejdsglæde. Andre bør du nok overveje at droppe igen.

Fem gode arbejdsvaner

1. Træf hurtige beslutninger

Under coronakrisen blev mange tvunget til at træffe hurtige beslutninger. Ofte med stor succes. Alle beslutninger skal selvfølgelig ikke hastes igennem. Men brug lejligheden til at kaste et kritisk blik på jeres processer og overvej, hvor der evt. kan skæres til, så I sætter beslutningstempoet op.

2. Fasthold klar forventningsafstemning og skarpe kommunikationsgange
Da ledere og medarbejdere ikke kunne mødes fysisk, skulle alle opgaver koordineres via video, mail, telefon, chat osv. Det virkede, men det skærpede også kravet til kommunikationen. Hold endelig fast i en klar forventningsafstemning og skarpe kommunikationsgange på kryds og tværs af jeres virksomhed.

3. Giv perfektionismen/nul-fejl-kulturen en tiltrængt pause
Nedlukningen lærte os bl.a. at fokusere på det, der var vigtigt. I bred forstand. Pyt med, om børnene larmede lidt i baggrunden, eller om vasketøjet kunne ses i skærmbilledet under et videomøde. Bare budskabet trængte igennem. Brug lejligheden til at give perfektionismen en tiltrængt puster.

4. Gentænk virksomhedens forretningsgange med kunden i fokus
Coronakrisen har tvunget mange virksomheder til at drive deres forretning på nye måder. Kan krisen også bruges til at udvikle jeres virksomhed? Se på, om I eksempelvis er blevet skarpere til at løse særlige typer af opgaver, eller om I kan levere en endnu bedre kundeservice.

5. Udvikling og test er den bedste vej til innovation
Krisen viste, at der sjældent findes en perfekt løsning på en udfordring. Men der findes mange løsninger, der kan fungere nogenlunde. Nøglen til god innovation er at udvikle og teste, udvikle og teste, så man hele tiden løfter en løsning til et nyt og højere niveau.

Fem dårlige arbejdsvaner

1. Skærm- og medieforbrug 
Da vi i en periode ikke kunne se vores venner og familie, steg vores medieforbrug eksplosivt. Selvom der er lukket op for den fysiske kontakt, er der nok nogen, der har svært ved at skrue skærmforbruget ned igen, og det kan resultere i for lidt eller for dårlig nattesøvn.

2. Stigende brug af sociale medier 
Noget af det, vi har brugt skærmtiden på under coronakrisen, er at være mere tilstede på de sociale medier. Sociale medier er gode til at holde kontakt til netværket. Men de konstante påmindelser kan være ret forstyrrende for et arbejdsflow.

3. Stillesiddende arbejde og mindre motion
De mange timer i hjemmet foran skærmen har for nogle betydet mere stillesiddende arbejde og mindre motion, end de har været vant til. Det er en dårlig kombination. Krop og hjerne har brug for frisk luft og fysisk aktivitet for at fungere ordentligt.

4. Ustruktureret arbejdsdag
De første ugers kaos med hjemmearbejde, hjemmeskoling af børnene, flydende arbejdstider osv. resulterede for mange i en ustruktureret hverdag - med arbejde dag og aften. Nu er det på tide at finde tilbage i en struktur, hvor man igen finder en god balance mellem fritid og arbejdstid.

5. Snackspisning
Hvis der er røget lidt ekstra corona-kilo på sidebenene, er du formentlig ikke den eneste. Det var som om, at snackspisning hørte med til en hjemmearbejdsdag. Det er nok en god ide at komme tilbage i de gamle spise- og drikkevaner.



Kilder: World Economic Forum, MoneyTalk, The Straits Times