Skype vs. Skype for Business - kender du forskellen?

Skype er historien om den gode idé, der har bredt sig verden over som en steppebrand. Skype er beregnet til den private forbrugers telefon-, videokald og chatbeskeder. Bruger du Skype i dit firma, er det værd at overveje en opgradering til Skype for Business, så du får sikkerhed i kommunikationen og kan integrere med jeres telefoner og IT-systemer.
Skype er en fantastisk opfindelse, og Microsoft rapporterer, at den p.t. genererer over 50 mia. minutter trafik hver måned. Populariteten betyder, at den også har fundet vej til mindre og mellemstore virksomheder. Typisk som såkaldt ”skygge-it”, hvor medarbejdere bruger applikationen uden om it-afdelingen, som sjældent er begejstret for denne tilgang.
 
Det er der flere grunde til, for Skype ”privat”:
  • er en applikation hvor virksomheder ikke har mulighed for at styre      sikkerhed, brugere og eksterne kontakter
  • kan ikke integreres med øvrige applikationer eller virksomhedens        telefoni
  • har begrænsede skaleringsmuligheder.
 
Microsoft har derfor sigtet efter at tage den enkle brugeroplevelse fra Skype og kombinere den med enterprise-funktionerne i Lync. Det er der kommet Skype for Business ud af. Så hvis du vil undgå skygge-it, som er en mindre sikker løsning for virksomheden, er det en overvejelse værd at opgradere til Skype for Business i stedet.
 
Hele interaktionen under samme paraply
Skype for Business er et ”helt andet dyr” end den private Skype. Det er en mere omfattende samarbejdsløsning, der integrerer alle de måder, vi interagerer med hinanden på i virksomheden. Den er også langt mere sikker at administrere og bruge. Og så kan løsningen skaleres op til mange brugere ved behov.
 
”Work Smarter” bliver nemmere med Skype for Business, fordi den store integration gør det muligt for medarbejderne at skære hjørner og spare tid uden at gå på kompromis med sikkerheden.
 
Eskalation af kommunikationsniveauet
”Populært sagt kan du med Skype for Business eskalere kommunikationsniveauet frit, når du ønsker det,” siger Christian Skovgaard, ekspert i Skype for Business hos TDC Erhverv. ”Man kan gå fra mail til chat, gå over til videomøde, arbejde i de samme dokumenter i realtid og dele ’skrivebord’ og programmer. Alt er under samme paraply, hvor man kan bevæge sig frit.”
 
Friheden omfatter også muligheden for at skalere op i antal samtidige brugere, når man afholder videomøder eller deler skærm ved præsentationer.
 
”Med Skype for Business kan man afholde en storstilet præsentation for sælgere, forhandlere eller kunder i hele landet på én gang via onlinemøder. Helt op til 250 deltagere. Man kan også afholde webinarer og komme i dybden med indviklede budskaber over for flere personer ad gangen. Det er en langt bredere kanal end den forbrugerrettede Skype, hvor grænsen går ved 25,” forklarer Christian Skovgaard.
 
Høj sikkerhed, enkel administration
Sikkerheden er den store akilleshæl for den forbrugerrettede Skype-løsning. Med Skype for Business, derimod, kan man logge på med sit virksomheds-id, opprioritere sikkerheden, beskytte virksomhedens netværk og udnytte de omfattende administratormuligheder.
 
Christian Skovgaard: ”Skype for Business giver mulighed for at tildele roller i organisationen, hvis man for eksempel ikke ønsker, at en afdeling skal kunne foretage udlandsopkald. Man kan lettere følge virksomhedens policies for it-sikkerhed, fordi telefonen rykker fra at være ”ren telefoni” til i højere grad at være en softwareløsning.” 
 
Integration med blandt andet Office 365
Integration med virksomhedens øvrige systemer og med hele virksomhedens workflow er også en af de stærke sider ved Skype for Business. 
 
Hvor du med Skype privat-udgaven kun tilbydes et Outlook plugin med meget begrænset integration, får du med Skype for Business mulighed for integration med Outlook (inkl. kalender), Office 365 og en række forskellige kontaktcenterløsninger. 
 
Med Office 365 kan alle tilgå de nyeste office-applikationer samt naturligvis Word, PowerPoint, Excel og email. Det hele er en Cloud-løsning med flere samarbejdsværktøjer og I får via kalenderintegrationen ’Presence’, hvor I kan se hver enkelt medarbejders tilgængelighed, fx om en kollega er ledig, optaget, i et møde eller offline. 

 

Skrevet af Ditte Due Mortensen
Hvorfor vælge Skype for Business fra TDC Erhverv?

Hos TDC Erhverv har vi sammensat en ekstra god cloudbaseret løsning, der kan lidt mere end andre Skype for Business løsninger i markedet. Vi tilbyder nemlig som den eneste leverandør i Danmark fuld integration med telefoni i Skype for Business, Office 365, en unik app med bl.a. kalenderintegration samt OneNumber. Derudover kan du tilføje en internetløsning, kontaktcenter og alt hvad du ellers har brug for. Alt i én løsning med et nemt selvbetjeningsunivers.

For yderligere oplysninger, klik her eller kontakt din Account Manager fra TDC Erhverv, der kan hjælpe dig med at finde den helt rigtige løsning til jeres behov.