Læg det digitale fundament og byg AI ovenpå

TDC Erhverv var med til årets Gartner Symposium/ITxpo og dykkede sammen med kunder og samarbejdspartnere ned i markedets vigtigste it-trends. I år havde Gartner særligt fokus på anvendelsen af kunstig intelligens (AI) og opbygningen af en digital virksomhedsplatform.
Malene Amini

Malene Amini

21. november 2016

Gartner Symposium/ITxpo 2016 leverede – som altid – et tilbageblik på tidligere tiders digitale praksis og lagde samtidig fundamentet for de kommendes års forventelige udvikling.

Tilbageblikket centrerede sig om den gennemgribende digitalisering, alle områder af vores samfund har oplevet de seneste år. Og Gartner understregede i samme ombæring, at opbygningen og udbygningen af en digital virksomhed stadig bør være førsteprioritet for CIO’s og andre it-ansvarlige.

Intelligens i højeste potens

Som et teknologisk værktøj, der kan accelerere gevinstrealiseringen i digitale forretningsmodeller, beskæftigede Gartner sig i år med begrebet AI – på dansk ‘kunstig intelligens’.

AI defineres som computergenereret intelligens, der ikke bare efterligner et menneskes intelligens, men kan tage intelligensen til helt nye og umenneskelige højder

For de uindviede kan AI defineres som computergenereret intelligens, der ikke bare efterligner et menneskes intelligens, men kan tage intelligensen til helt nye og umenneskelige højder. Eksempelvis i form af ekstremt avanceret analyse, problemløsning, mønstergenkendelse eller sprogforståelse.

For de indviede kender man i dag primært kunstig intelligens fra en række teknologigiganters projekter – eksempelvis Amazon Echo, IBM Watson og Apple Siri.

AI leverer metodik til forståelse

Brian Krogh Jensen er afdelingschef, Strategic Partnerships i TDC Erhverv. Han ser kunstig intelligens som en kompleks, men effektiv digitaliseringsdriver.“Kunstig intelligens leverer en metodik til at gennemskue komplekse datamængder. Og selvom det er svært tilgængeligt stof, og selvom er mangel på dataanalytikere, så er AI blevet tilgængelig for alle, fordi computerkraften ligger i skyen og kan købes som en service, der er til at betale,” siger han.

Konkurrencefordel til de fremsynede

Kunstig intelligens kan bruges på et væld af forskellige områder. Indenfor sundhedsvæsenet kan læger få hjælp til at kvalificere deres beslutninger, når en computer i løbet af minutter kan tygge sig igennem tusindvis af patientforløb, som det ellers ville have taget mennesker årevis at komme igennem. Og på ledelsesgangene kan man ved hjælp af AI foretage avancerede analyser af markedsforhold og på et øjeblik spytte anbefalinger ud til beslutningstagere.

“Selvom det kan synes som en fjern fremtid, så kommer AI – også til danske virksomheder. Og det vil sandsynligvis være dem, der først forholder sig til mulighederne i teknologien, der får konkurrencefordelene i markedet,” siger Brian Krogh Jensen.

Skab nye alliancer

En anden af Gartners vigtigste pointer fra konferencen var, at virksomheder – navnlig CIO’s og it-ansvarlige – i stedet for at bygge traditionel it-infrastruktur i fremtiden skal fokusere mere på at bygge digitale platforme.

En digital platform består ifølge Gartner af fem dimensioner: kunder, it-systemer, enhederne i IoT, økosystemer og intelligens på toppen af det hele.

“Her skal man som virksomhed bide særligt mærke i økosystemerne. Økosystemerne skal forstås som virksomhedens evne til at samarbejde med kunder, partnere og måske endda konkurrenter i markedet. Der vil altid være digital specialisering, man hverken kan eller skal have internt i en organisation. Den skal man i stedet hente ude i markedet ved at skabe nye alliancer,” siger Brian Krogh Jensen.

Hent guldet ud af minen

Han erkender, at det er komplekst at drive digital forretning i dag. Men netop den kompleksitet skal være virksomheders indgang til arbejdet med digitale platforme og AI specifikt.

“Man kan sammenligne det med at prøve at udvinde guld fra en guldmine. For hvert kilo guld, det lykkes at få ud, kasserer man samtidig et ton affald. Men det affald indeholder masser af guld – man har bare svært ved at finde det, fordi man ikke har intelligensen til det. AI leverer den intelligens,” slutter Brian Krogh Jensen.

Gartners “Top Predictions for IT Organizations and Users in 2017 and Beyond”

  1. I 2020 vil 100 mio. mennesker shoppe i augmented reality (AR)

  2. I 2020 vil 30 pct. af al webbrowsing blive foretaget uden brug af en skærm

  3. I 2019 vil 20 pct. af alle virksomheder droppe deres mobile apps

  4. I 2020 vil algoritmer have ændret adfærden hos 1 mio. globale arbejdere

  5. I 2022 vil en blockchain-baseret virksomhed være 10 mia. dollars værd

  6. I 2021 vil 20 pct. af alle de digitale tjenester, en bruger interagerer med, involvere mindst én af de syv store it-giganter (Google, Apple, Facebook, Amazon, Baidu, Alibaba og Tencent)

  7. I 2019 vil enhver dollar, der bliver brugt på innovations-it, kræve yderligere syv dollars til implementering i den eksisterende core-it

  8. I 2020 vil IoT-data øge behovet for datacenter-storage med mindre end 3 pct.

  9. I 2022 vil IoT spare forbrugere og virksomheder for 1 billion dollars om året i form af færre udgifter til service, vedligehold og forbrugsvarer