Kunstig intelligens: Sig hej til din nye kollega og kundeserviceagent

Kunstig intelligens er én af de varmeste it-termer lige nu. Det handler om supercomputere, neurale netværk og selvtænkende maskiner. Men det handler også om noget så jordnært som den daglige kommunikation på arbejdet og forbedret kundeservice.
Artificial Intelligence (AI) lyder som noget fra en Hollywood-film. Men faktisk er kunstig intelligens, som det hedder herhjemme, slet ikke så mystisk et begreb. Mange af os er i dag i daglig berøring med kunstig intelligens – ofte uden at tænke over det.

Kunstig intelligens er computerintelligens, der ikke bare er i stand til at udføre en handling, men som løbende kan lære af sine handlinger og blive klogere. Et såkaldt selvlærende system.

Udbredelsen af kunstig intelligens er i kraftig vækst og bliver bl.a. brugt i sundhedsvæsenet til diagnosticering af patienter og i finanssektoren til markedsanalyse. 

Kunstig intelligens forbedrer kommunikationen
Christian Skovgaard er Senior Product Manager i TDC Erhverv. Han forklarer, at der er oplagte gevinster forbundet med at koble kunstig intelligens på en virksomheds kundeservice og supportfunktion.

“Mange virksomheder benytter sig af FAQ-dokumenter, når de skal guide kunderne online. Men flere og flere virksomheder er begyndt at bruge såkaldte bot guides, hvor det er kunstig intelligens, der hjælper kunderne i realtid,” siger Christian Skovgaard.

Med et selvlærende kundeservicesystem bliver ydelsen hele tiden bedre og bedre, fordi systemet genkender tilbagevendende udfordringer og præsenterer den bedste måde at løse dem på.

Fra reaktiv til proaktiv kundeservice
Det smarte ved at anvende kunstig intelligens til support- og serviceformål er, at man kan ændre den grundlæggende dynamik i kommunikationen med kunderne.

En kundeservicemedarbejder reagerer i dag på en kundes henvendelse via mail, chat, sociale medier eller andet. Med kunstig intelligens får kundeservicemedarbejderen et nyt værktøj til at gribe proaktivt ind. 

Christian Skovgaard

I stedet for at kundeservice altid handler om at løse et problem, fokuserer AI-kundeserviceydelsen på at forbedre kundens oplevelse. Det giver en meget stærkere relation mellem virksomheden og kunderne. 

AI i kommunikationsværktøjet
Som forbrugere kender vi primært kunstig intelligens fra personlige assistenter såsom Apples Siri og Amazons Alexa. Samme type af assistenter er erhvervsmarkedet i fuld gang med at integrere i professionelle kommunikationsløsninger. 

“I Office 365 er der eksempelvis adgang til programmet Delve, som er en virtuel personlig assistent. Den præsenterer dig for den information, der sandsynligvis er mest oplagt for dig at søge frem lige nu – baseret på lynhurtige analyser af dine arbejdsdokumenter og dine kolleger,” siger Christian Skovgaard og forklarer, at Microsoft også har lanceret Skype Translator, som kan oversætte tale til tekst på skærmen i realtid, så folk med forskellige sprog nemt kan kommunikere på tværs af landegrænser.

Christian Skovgaard

For nogle år siden handlede meget om at bygge den rigtige app. I fremtiden handler det i stigende grad om at bygge AI ind i sine digitale løsninger.

Kunstig intelligens betaler dine regninger
I England hjælper tjenesten BetterBill med at håndtere privatpersoners regninger til ex internet, el, varme osv. Ved hjælp af kunstig intelligens foretager BetterBill et automatisk pristjek og sørger for, at du aldrig mere overbetaler en regning.